Sidor

tisdag 4 oktober 2011

Jag har blivit lurad!

Fy vad jag känner mig blåst! Och irriterad över att jag inte är mer uppmärksam. Läste i Skånskan idag om "småföretagare plågas åter av bluffakturor". Häromveckan fick vi en orderbekräftelse från "Gula sidor" där det stod att man hade ringt mig och att jag sagt ja till en annons. Jag ringde tillbaka och kom till en telefonsvarare. De ringde upp dagen efter. Jag sa att jag trodde de hade ringt från gula sidorna och att jag inte vill ha något i "gula sidor". Att flera skulle ha tagit fel på dessa två hade tydligen aldrig hänt. Han tog till sig det jag sa, men några dagar senare kommer ett brev som säger att ångerrätten hade överskridits och att jag var tvungen att betala fakturan. Hm... Det ringer rätt många till Charisma och vill sälja allt möjligt. Jag brukar säga nej, men gula sidorna lät bra. "Försäljaren sade sig vara ute efter att kolla några uppgifter i det avtal som xx skulle ha slutit med företaget..." Skånskan idag 111004. När jag läste detta så kände jag igen mig. Så jag googlade "gula sidor". Till min fasa ser jag detta:

Bolagsguidens Gula Sidor

2011-09-13

Många företagare har kontaktat oss på Varningsinfo beroende på att dom fått en bekräftelse från Bolagsguidens Gula Sidor.
Enligt bekräftelsen skall företaget ha blivit kontaktade av en telefonförsäljare från Bolagsguidens Gula Sidor och i samband med denna kontakt avböjt ett kampanjerbjudande, dock skulle företaget ha accepterat ett införande av basuppgifter för 990 kr (inklusive moms och reklamskatt).

Ingen av de företagare som kontaktat Varningsinfo kan komma ihåg någon kontakt med Bolagsguidens Gula Sidor och framförallt har aldrig några basuppgifter accepterats.

När fakturan kommer skall ni rakt över fakturan skriva "vi motsätter oss betalningsansvar då någon beställning aldrig skett".

Detta är uppenbart lurendrejeri som självklart inte skall betalas.

Företagsuppgifter :
Bolagsguidens Gula Sidor
Hantverksvägen 4 E                      tel.              0223-77 90 40      
737 48 FAGERSTA                        fax 0223-77 90 41

Det var inte kul. Nu var summan inte så stor visserligen och jag hoppas att vår administratör inte har hunnit betala trots att jag sagt ok till det. Men jag blir så arg över att man kan luras på detta sätt. Man kan tydligen inte vara så blåögd och naiv som jag skulle vilja vara.

2 kommentarer:

  1. Been there, done that... Never never take a telephone contract, and be careful about false invoices
    /Mike

    SvaraRadera
  2. Thanks Mike! I'm glad I'am not the only one. It makes me feel better ;)

    SvaraRadera