Sidor

måndag 25 april 2011

Korsets geniala dårskap

Det har gått ett par veckor sen jag skrev sist och då hade våren precis kommit. Nu har sommaren kommit... eller? Vågar man hoppas på att det fortsätter att vara varmt?


Vilken härlig påsk det har varit. Christos Anesti! som man säger på grekiska. Kristus är uppstånden! Vad vore påsken utan det? Påsken handlar om Jesu död och uppståndelse. Niclas sa så här på askonsdagen (eller dymmelonsdagen som det heter i Skåne) "Julens budskap är vackert och stämningsfullt, något man kan betrakta på avstånd. Påskens budskap är brutalt och utmanande, något man bara kan förstå genom att komma nära". Det är inte förrän vi kommer nära korset som vi förstår vad tro handlar om. Det är korset som är skillnaden mellan tro och fina kristna värderingar. Den nye Socialdemokratiske partiledaren Juholt har sagt i en intervju "jag tror på kyrkan men jag tror inte på Gud". Kan man det? Vad är det då man tror på?

Jag tror i alla fall på Gud, jag tror att han sände sin enda son, Jesus till jorden, för att alla skulle få lära känna honom. Jag tror att han dog på korset och att han uppstod igen på tredje dagen. Jesus är den som ger mig kraft och styrka när jag själv inte orkar, han är den som ger mig glädje när jag själv inte orkar skratta, han är den som ger mig frid när jag är orolig i min själ. Han är den som tar hand om mig och min familj. Han är den som bär vår bror Peter som är så sjuk, han är den som bär hela hans familj.

Påsken är den helg som vi passar på att umgås med vänner. Det är helgen då vi äter mycket god mat och påskgodis. Den här helgen har vi dessutom fått njuta av sol och värme. Hoppas sommaren har kommit för att stanna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar