Sidor

onsdag 26 juni 2013

Integration

Igår satt jag med mina vänner Eva och Bahare och några andra och vi pratade om ett projekt "identitet, kyskhetskultur och rätt till eget liv". Om invandring och integration och bemötande och hjälp. Och våra attityder, vi som tar emot och möter dessa människor som är vilsna i en så fruktansvärt annorlunda kultur.


Jag hittade ett citat som så bra beskriver det jag drömmer om.

”Olof Palme drömde om en värld, där människor lever i fred – en värld utan atomvapen, kapprustning, krig och våld. Olof Palme drömde om en värld befriad från rasism och invandrarhat, en värld där människor kunde behandlas lika oavsett ursprung och hudfärg, religion eller kön. Olof Palme drömde om en värld befriad från hunger och svält, från sociala och ekonomiska orättvisor. Olof Palme drömde om en värld, där alla har en plats i gemenskapen – en värld med demokrati och frihet.”  (Thage G Peterson, Olof Palme som jag minns honom)

Det här var rätt länge sen och Palme fick inte se sina drömmar gå i uppfyllelse. Världen är om en sämre plats nu än vad den var då.

Vad ska vi göra? Min vän Bahare är kvinnofridssamordnare och människorättsaktivist och hon kämpar för våra medmänniskors frihet att välja den man vill gifta sig med, att unga tjejer inte ska rövas bort av sina släktingar för att giftas bort mot sin vilja, eller utsättas för hedersrelaterat våld.

Min vän Eva arbetar med att medvetandegöra kulturella skillnader mellan det gamla och det nya landet för nyanlända. Hon arbetar med att försöka få föräldrar från andra kulturer att förstå hur det svenska samhället fungerar och att det inte är ok att könsstympa flickor. 

Var passar du och jag in? Vad kan vi göra? Ja, det vi kan göra är att bemöta människor på samma sätt som Palme önskade att vi skulle bemöta varandra. Han lär ha sagt att det inte finns "vi och dom utan bara vi" Vad är det som säger att det inte är vi som är dom och dom är vi? 

Enklast är att alla är vi och vi är alla olika. Vi har ett jättejobb att göra. Olof Palme drömde "en värld där alla har en plats i gemenskapen". Oavsett vad man har för politisk läggning, om man gillar Olof Palme eller inte så har han rätt här. Låt oss skapa en gemenskap där alla har en plats.

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet!! Jag jobbar numera med Sfi, svenska för invandrare, så jag möter detta på nära håll. Håller med i allt du skriver. Många invandrare har ett hårt liv bakom sej i sina hemländer. De kulturella skillnaderna är enorma för många av dem. Vi måste finnas där och bemöta dem på ett bra sätt så att de känner sej välkomna, men också lära dem vad som är ok och inte ok här.
    Det finns faktiskt också mycket vi kan lära oss av dem!
    Fortsätt sprida dina sunda åsikter Anne, för ett bättre Sverige!!
    Kram Pernilla Gepertz (om du minns mej ;-) )

    SvaraRadera
  2. Hej Pernilla! Klart jag minns dig ;) Ja, ju fler vi blir och höjer rösten så kanske vi får en förändring så småningom. Stor kram och tack för uppmuntran.

    SvaraRadera